gallery khatgram

فراموش شدن هنر اصیل ایران در جهان بدست کارشناسان

art gallery khatgram

فراموش شدن هنر اصیل ایران در بازارهای جهانی

آثار هنری و صنایع دستی امروزه در بازار های جهانی دچار چالش های بسیار چشمگیر و تغییرات سلیقه ای که در اکثر موارد بیشتر  دکوراتیو و بازاری بودن یک اثر هنری را شاهد هستیم که زمان صرف شده در آن نیز  بسیار پایین است  –  بطوری که:

دیگر خبری از نگارگری و مینیاتور در بازار های هنر و مهم نیستیم .
دیگر فرش ایرانی را به قیمت های صد هزار دلار و …. خریداری نمیکنند .
دیگر شاهد از زیباترین خوشنویسی در جهان و عروس خوشنویسی در خطوط با اصالت در بازار های هنر نیستیم .
از همه مهمتر دیگر تذهیب برای کشور ایران نیست و این هنر به کشور های دیگر نسبت داده شده بطوری که گاهی علاقمندان ایرانی هم هر برگ تذهیب را  از کشور های دیگر به قیمت های حتی صد میلیون تومان هم خریداری میکنند .


چرا از هنر تذهیب  مهمتر نام برده شد ؟!
– چون در فرش ایرانی اکثر گلها و نقوشی که استفاده میشد همه و همه گلهایی از تذهیب بود :
اسلیمی – چنگ – لوتوس – شاه عباسی – دهان اژدر – ترنج – سرترنج – شمسه – نیم تاج – شرفه – خطایی   و ….

در فرش ایرانی که هر گاه اسمی از آن میآمد همگان میدانستند که فرش دست باف ایران را ( در تمام نقاط جهان )  نمیتواند خریداری کند چون قیمت آن بدلیل دانش های عمیق هنرمندان طراح فرش و بافندگان فرش ایرانی بسیار ارزنده و با ارزش میدانستند .

واقعا جای تعجب است که حتی خیلی از فروشندگان هنر فرش حتی به نقش  نگارهایی که از فرش ایرانی در دستشان است و در این رابطه سرمایه گذاری های سنگینی هم کرده اند به هیچ عنوان نمیدانند که تمامی گلهایی که در آن فرش ها ( در تمام طرح های آن ) مشاهده میکنند همه و همه گلهایی از تذهیب بوده و هست و کاملا بی تفاوت به این موضوع مهم فقط از این ناراحت هستند که فرشهایی که بطور مثال در خارج از کشور به قیمت ده تا صد هزار دلار ( و بیشتر ) خریداری کرده بودند را حتی به قیمت های بسیار پایین تر از هزار دلار هم نمیتوانند بفروشند .
بله  – دقیقا هنر اصیل ایرانی که طراحی آن برای فرش های ایرانی حتی از چند ماه تا یکسال زمان را به خود اختصاص میداد به آثار مدرنی تبدیل شد که گاها خود آرتیست هم فقط یک توهم را میتواند به آن بچسباند و توضیحاتی که در باره آن میدهد در اکثر مواقع  کاملا عاری از مفهوم های بصری و معنایی روشنی هست که در حال حاضر شاهد آن هستیم و فقط صرفا بدلیل آنکه یک کارشناس بخاطر رسیدن به اهداف مالی و عقده های احساسی خود  هنر اصیل ایران را از بازار های مهم و کلیدی جهانی حذف و بجای آن این آثار مدرن را که هیچ ارتباطی با هنر اصیل ایران که قرنها زبان زد جهان بود کرده است  .
fa Persian
X